דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
כניסה
הסתר תפריט
תכניות העשרה
אלטרנטיבי
אמנות
חברה ותרבות
חינוך מוסיקלי
חינוך סביבתי
חקר ומדע
טכנולוגיות מתקדמות
מחול ותנועה
מיומנויות חיים
מילים וסיפורים
ספורט
עם וארץ ישראל
פיתוח חשיבה
צילום וידאו וקולנוע
שפות
תאטרון ודרמה
מודלים נוספים
header right

גיליון
גליון מחקרי מבית תכנית קרב

​​​​​​​​​​​

מחקרב – הניוזלטר של יחידת הערכה

גיליון 1, אפריל 2019

גיליון מס' 1: פוטנציאל התרומה של שיעורי העשרה להישגים לימודיים

פסח תשע"ט, אפריל 2019

היי,

לקראת חג הפסח תשע"ט, יחידת הערכה, מידע ומדיה בתכנית קרב, שמחה להגיש לכם את הגיליון הראשון של "מחקרב" - הניוזלטר של קרב למחקר אקדמי בחינוך (זה אכן שילוב של "מחקר" ו"קרב", לא מצאנו שם טוב יותר...). בכל גיליון נגיש לכם סקירה של תיאוריות ומחקרים אמפיריים מתחומים כגון חינוך, פסיכולוגיה וסוציולוגיה סביב נושא מרכזי בעל רלוונטיות לפעילות של תכנית קרב בגנים ובבתי הספר. מטרתנו היא לאפשר לקהילת תכנית קרב חשיפה ראשונית למחקר אקדמי עדכני בנושאי חינוך להעשרה, ובכך לקדם תהליכי קבלת החלטות מבוססות מחקר, וכן לנסות לגשר במעט על הפער הקיים בין הנעשה במגדלי השן האקדמיים למה שקורה בשטח.​

 לקריאה לחצו כאן

בין ריקוד אימפרוביזציה ללוח הכפל: על חשיבות לימודי מתמטיקה ופוטנציאל התרומה של שיעורי העשרה/ מאור שני

בראיון לדה-מרקר באוגוסט האחרון טען ד"ר יורם הרפז שלימודי מתמטיקה הרסניים מבחינה חינוכית, פוגעים בדימוי העצמי של התלמידים ומהווים המצאה של גברים פטריארכליים לשיעתוק המבנה החברתי. למה בעצם חשוב ללמוד מתמטיקה? מהן הבעיות המרכזיות של הוראת המתמטיקה בבתי-ספר? ואיך כל זה רלוונטי לתכנית קרב ולשיעורי העשרה, במיוחד אלו העוסקים באומנויות?

 לקריאה לחצו כאן

סקירת מאמר: פעילויות חוץ-לימודיות והתפתחות הישגית בגן-הילדים עד כיתה א': התפקיד המתווך של מיומנויות לא-קוגניטיביות/ ענת שריד

אמ;לק: נהוג לחשוב שפעילויות העשרה מקדמות מיומנויות שאינן קוגניטיביות, כמו: תקשורת, שיתוף פעולה, התמדה וכו', העשויות לסייע להצלחה של ילדים בבית הספר. למרות זאת, מחקרים מעטים בלבד בדקו את ההשערה הזו. המחקר הנוכחי הוא מחקר אורך (כלומר, בוצעו מדידות חוזרות בקרב אותם תלמידים) על מנת לבחון האם השתתפות של ילדים בשיעורי העשרה אכן משפיעה על ההתפתחות של מיומנויות לא-קוגניטיביות. הממצאים מצביעים על כך שהשתתפות בפעולות העשרה משפרת את ההישגים של הילדים בקריאה ובמתמטיקה, אבל לא ברור אם אכן המיומנויות הלא-קוגניטיביות הן שתורמות להישג זה.

 לקריאה לחצו כאן

סקירת מאמר: השפעת השתתפות באומנויות על הישגי תלמידים: סקירת ספרות שיטתית/ אילן שינה

אמ;לק: החוקרים מנתחים באופן שיטתי 24 מחקרים אמפיריים משנות האלפיים אודות הקשר בין השתתפות ילדים בפעילויות אומנויות לבין הישגיהם הלימודיים. בספרות שנסקרה ישנן דוגמאות לכך שמשתתפים בפעילות אומנותית מראים עלייה בביטחון העצמי, ביצירתיות, ובגישה חיובית כלפי הלימודים. בהתאם, מחקרים אלה עשויים להצדיק השקעה בתכניות חינוך אומנותי איכותיות הפועלות לאורך זמן בקרב ילדים בבתי ספר ובקהילה, כבסיס לקידום הישגים לימודיים. עם זאת, חשוב לציין כי התרומה והתועלת של השתתפות בפעילויות אמנותיות רחבה ומהותית יותר, מעבר להישגים לימודיים.

 לקריאה לחצו כאן

סקירת מאמר: מעורבות בפעילויות חוץ בית ספריות: זיהוי הבדלים בתפיסת האקלים בבית הספר/ נריה שחור

אמ;לק: בני נוער רבים משתתפים בפעילויות מחוץ לבית הספר, ומחקרים מקשרים בין השתתפות פעילה לבין מעורבות בית ספרית והצלחה אקדמית-לימודית. עם זאת, יש מעט מחקר הבוחן את הקשר הישיר בין פעילויות חוץ בית ספריות להצלחת התלמידים. המחקר הנוכחי בחן את הקשר בין השתתפות בפעילויות כאלו לבין תפיסות האקלים הבית ספרי. במחקר השתתפו 15,004 תלמידי תיכון מ-28 בתי ספר ברחבי ארה"ב, אשר שהשתתפו בפעילות אחת או יותר בתחום הספורט, האומנות וחברות במועדונים. ממצאי המחקר מצביעים על כך שלסטודנטים המעורבים בפעילויות מחוץ לבית הספר יש תפיסות חיוביות יותר של ביטחון אישי-חברתי, תמיכה ממבוגרים, תמיכת תלמידים והזדהות ושייכות לבית הספר. עם זאת, תפיסות אלו משתנות לפי סוג הפעילות ושילוביה, ולא נראה שיש השפעה למידת האינטנסיביות של המעורבות. החוקרים הסיקו כי השתתפות בפעילויות מחוץ לבית הספר ככלל, מהווה מכניזם לשיפור תחושת האקלים הבית ספרי.

 לקריאה לחצו כאן