|
גיליון
גליון מחקרי מבית תכנית קרב
מחקרב – הניוזלטר של יחידת הערכה
גיליון 2- ינואר 2022
| הרצאה להעשרה- "האתגר הפסיכומטרי במדידת יצירתיות"
רקע להרצאה:באמצע ינואר 2022, שמחה ואני ניהלנו בזום את כנס אפ"י (האגודה הישראלית לפסיכומטריקה) זו השנה השנייה ברציפות. הכנס כלל הרצאת אורח של דוקטור יועד קנת על "האתגר הפסיכומטרי במדידת יצירתיות", שזכה בשנת 2021 בפרס ברליין על מחקריו בנושא היצירתיות.
ההרצאה, עוררה עניין רב במהלך הכנס, עד כדי כך שבמהלך הפסקת הצהריים של הכנס, עברו כ-שליש מהמשתתפים בכנס לחדר משנה להמשך הדיון בנושא מחקריו של יועד. אמנם, הרצאתו שזורה במונחים פסיכומטריים, שניתן לשער שאינם במרכז התעניינותו של איש צוות בתכנית קרב. בניגוד לכך, ניתן לשער שתחום היצירתיות מעניין, בין היתר משום שהוא נמצא במגוון התכונות שמוזכרות בחלק מתכניות ההעשרה של התכנית. בין היתר יועד עוסק ב: הגדרת היצירתיות, דרכי מדידתה (שיפוט סובייקטיבי ומדידה אובייקטיבית), הקשר בין יצירתיות לתכונות אחרות כמו: חשיבה אסוציאטיבית, IQ, ותפקיד הידע בחשיבה היצירתית. 'נגיעה' בתחום היכולת של הגישה החינוכית להשפיע על היצירתיות ניתן למצוא במחקר שמוזכר בדקה 44 על ההבדל בין החינוך המונטסורי לחינוך המסורתי (על החינוך המונטסורי ניתן ללמוד כאן וגם כאן). מאחר שקיבלתי אישור מיו"ר האגודה לשתף את עמיתי בתכנית קרב בהרצאה זו, אתם מוזמנים לצפות בהרצאה בקישור המצורף בהמשך, מתחת למבוא.
אילן שינה. לקריאה לחצו כאן
|
מבוא להרצאה- האתגר הפסיכומטרי במדידת יצירתיות:יצירתיות הינה תכונה אנושית מוערכת ונחשקת. למרות זאת, שנים רבות יצירתיות לא נחקרה באופן מדעי מהותי. הסיבות לעיסוק המדעי המועט ביצירתיות הינן קושי בהגדרה של תכונה זו ובמיוחד בכלי מדידה והערכה שלה. למעשה, כלי המדידה והערכה של תכונה זו במעבדה מבוססים באופן כמעט מוחלט על שיפוטים סובייקטיביים: שופטים מתבקשים לשפוט עד כמה תשובות במטלה יצירתית הינן ״יצירתיות״, תהליך זה מייצר אתגרים ושאלות לגבי התקפות ומהימנות של טיב השיפוט. בשני העשורים האחרונים, חלה עלייה משמעותית בחקר המדעי של יצירתיות, בשל התמקדות במחקר קוגניטיבי ומוחי של תופעה מורכבת זו. התמקדות זו הובילה לשיפור ופיתוח של נושא מדידת והערכת יכולת יצירתית. במיוחד, הצמיחה בפופולריות של שימוש בכלים מבלשנות חישובית ומודלים מתמטיים לחקר יצירתיות הולך ומוביל את התחום לשימוש בכלי מדידה כמותיים ואובייקטיבים בהערכת הבדלים בין אישיים ביכולת יצירתית. בהרצאה זו אציג כיצד השימוש בשיטות חישוביות אלו מאפשרות לחקור את התפקיד של ידע בחשיבה יצירתית. זאת, באמצעות הצגת מחקרים המראים כיצד לאנשים יותר יצירתיים יש מערכת ידע יותר גמישה המאפשרת להם לחפש באופן יותר יצירתי במערכת זו. אסיים בדיון באתגרים והזדמנויות בשימוש בכלים אלו בחקר יצירתיות בעברית יועד קנת, הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, הטכניוןקישור להרצאה - האתגר הפסיכומטרי במדידת יצירתיות
|